[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - oprichter en cmo Kipster.nl

[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - oprichter en cmo Kipster.nl
  • Food-en-retail
  • 15 sep 2017 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • IntroductieFoodMarketing

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Als nummer 114 interviewt de redactie Food&Retail Olivier Wegloop. Na een grote naam te zijn geworden in de contentmarketing, met projecten voor ondermeer Unilever, Douwe Egberts en Heineken, maakt Wegloop nu een opvallende nieuwe move: door de opening vandaag (!) van kippenfarm 'Kipster'. Verwijzend naar het Ei van Columbus, spreekt hij over 'Het ei van Kipster, de meest dier- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld'. Vanaf oktober liggen de eerste gelegde eieren bij retailketen Lidl. 'We hadden niet durven dromen dat deze revolutionaire boerderij zo’n aanzuigende werking heeft.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Olivier Wegloop. Ik heb veel met het begeleiden van consumenten bij het nemen van de juiste duurzame beslissing. Als dat marketing is, dan is het mijn lust en mijn leven. 

2. OK, ten eerste Kipster, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?

Kipster is een revolutionaire boerderij. Het is de meest dier-, milieu-, en mensvriendelijke boerderij voor legkippen ter wereld. Aan de bouw is vier jaar ontwikkeling vooraf gegaan. Mijn persoonlijke drijfveer? Als ik niets doe, dan draag ik bij aan dierenleed en milieuvervuiling. Dat is voor mij geen optie. Als je weet wat er scheef zit, dan moet je niet de andere kant op kijken en doorgaan met de waan van de dag.  

3. Hebben jullie ervaring in de foodwereld? Waarom kip?

Kipster is van vier man. Mijn compagnon Ruud Zanders is lector duurzame pluimveehouderij, hij is eierboer, en was in het verleden de directeur van het prachtige Rondeel Ei. Ruud heeft bedacht dat er een veel betere manier is om kippen te houden dan we nu op de wereld doen. Mijn andere compagnon, Styn Claessens, is een kippenboer in hart en nieren. De derde compagnon, Maurits Groen, is een bekende duurzame ondernemer. Mijn specialiteit is marketingcommunicatie. Toen ik nog bureauman was, had ik merken als Unilever, Douwe Egberts, Heineken en nog veel meer in mijn portfolio.  

4. Is de ei- en kippenvleesmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?

Hoe ingewikkeld wil je het hebben? Je hebt de eierindustrie en de vleesindustrie. Dat zijn twee gescheiden werelden. Daar nemen wij geen genoegen mee. Waar legkippen worden geboren, komen evenveel haantjes ter wereld. Die worden vernietigd zodra ze uit hun ei kruipen. 45 miljoen haantjes in Nederland. 350 miljoen in Europa. De meerderheid wordt gezien als afval, de rest gaat naar diervoerders. Misschien een ongemakkelijk idee, maar als jij 3 sterren Beter Leven biologische eieren bij de supermarkt koopt, dan kun je er vanuit gaan dat de broertjes van die vertroetelde kippen geen leven hebben hebben. Ze worden direct vernietigd, terwijl in de vleesindustrie weer nieuwe kuikens worden geboren. Wij doorbreken dat patroon. 

5. We begrepen dat jullie extra accent leggen op diervriendelijkheid en tot vreugde van Wakker Dier ook haantjes gaan houden?

De Dierenbescherming, WakkerDier, Wageningen University en meer organisaties hebben we betrokken bij de ontwikkeling van Kipster. Toen Lidl bekend maakte ons hanenvlees te gaan verkopen, beloonde WakkerDier deze mijlpaal met een radiocommercial. Het vlees ligt vanaf 27 oktober in het schap. 

6. Zijn er nog reclamebureaus bij de lancering betrokken? Wie? Helpt je eigen communicatie-ervaring?

Wij zijn ons eigen reclamebureau. Mijn compagnons hebben sterke ideeën voor marketing, communicatie en PR. Verder bouw ik het merk, doe communicatiestrategie, de artdirection, de copywriting, de PR, en ik heb zelfs eigenhandig de site gebouwd. Ook heb ik veel steun van zeer bekwame vakmensen. Mirjam Herrebrugh van Axioma heeft bijvoorbeeld het logo ontworpen en de designers van Schuttelaar&Partners helpen ons aan hele mooie uitingen, zoals de verpakking. 

7. We kennen je als oprichter en creatief directeur van Boomerang, later werkte je ook bij grote contentmarketingbureaus. Wat vond je daar leuk aan? En heb je deze tak van sport nu vaarwel gezegd?

Waar ik het meest van hou in dit werk is de wederkerigheid. Je maakt goed werk voor klanten en consumenten en je krijgt er geld en waardering voor terug. Ik zit nog steeds in het vak, maar heb wel afstand genomen van mijn belangen in dit soort bedrijven. Ik wil me alleen nog richten op duurzaamheid en maatschappelijke issues. Naast Kipster ben ik ingehuurd door het advies- en communicatiebureau Schuttelaar&Partners als director strategic communications. Zij werken aan een duurzame en gezonde toekomst en ik werk daar met veel plezier aan mee.

8. Klopt het dat jullie eerste grote contract met Lidl is? Volgt meer retail? En kan je ook rechtstreeks bij de farm kopen?

Met Lidl als afnemer zijn we dik tevreden. Zij kopen de eieren en het vlees rechtstreeks bij ons in. No in between men. Lidl gelooft in ons concept en ze hebben ons gesteund tijdens de ontwikkelingen. Wij hebben diep respect voor deze retailer. Onze producten komen exclusief bij Lidl Nederland in het schap. 

Op onze boerderij is een expositieruimte: het Future Food Centre. Als je op bezoek komt, dan mag je eieren meenemen. We stellen het op prijs als je iets doneert in de daarvoor bestemde pot. 

9. Is het niet erg gewaagd om pal na de Fipronilcrisis te starten of is dit juist een goed moment? Leg graag uit.

Aan alles wat gezegd is over de Fipronilcrisis, heb ik niets nieuws toe te voegen. Oke, één dingetje dan. Wij beogen met onze revolutionaire boerderij een sector te hervormen. Deze crisis geeft geen aanleiding om onze plannen te wijzigen.

10. Zijn er al resultaten van Kipster bekend waar jullie erg blij mee & trots op zijn? Wil je die delen?!

Vanaf 26 oktober ligt ons product in de supermarkt. Waar we nu al blij mee zijn is te veel om op te noemen. Onze boerderij stoot nagenoeg geen fijnstof uit, WakkerDier gaat reclame voor ons maken, we zijn de eerste die het hanenprobleem serieus en succesvol aanpakt, we zijn gezegend met een ongekende hoeveelheid publiciteit, het is ons als eerste gelukt -met dank aan Nijsen/Granico- om veilig en hoogwaardig kippenvoer te maken van reststromen, enzovoort, enzovoort.  

11. Hoe gaan jullie verder? Komen er meer farms, gaat Kipster de grens over?

Dit is de eerste boerderij, het idee is dat er vele volgen. We hebben belangstelling uit Canada, Amerika, Senegal Ethiopie en een hele zwik Europese landen. Dat hadden we niet verwacht. Onze ambitie is om het houden van kippen wereldwijd naar een hoger plan te tillen. We hadden niet durven dromen dat deze revolutionaire boerderij zo’n aanzuigende werking heeft.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 113 linkjes hieronder

Meer Kipster info en mededelingen over kijkdagen en grand opening, klik hier

tekst: Peter van Woensel Kooy 



     Olivier Wegloop -mede oprichter en cmo Kipster
    Kipster is een initiatief van Styn Claessens (boer en ondernemer), Ruud Zanders (lector gezonde pluimveehouderij en duurzaam ondernemer), Maurits Groen (milieu-expert en duurzaam ondernemer) en Olivier Wegloop (cmo, communicatiestrateeg en duurzaam ondernemer). Zie hun video over de voorbereidingen hieronder.

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

113. [interview Ondernemer 113] Cor Jansen - cmo Kooc biologische kant-en-klaar

112. [innterview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk bedenker van het Rotterdammertje

 111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken